top of page

שימוש נכון במסכים בגיל הרך – מידע חיוני לכל הורה

  • Writer: Linor Bresloff-Sternschuss
    Linor Bresloff-Sternschuss
  • 6 days ago
  • 2 min read

ree

משרד הבריאות הישראלי פירסם כתבה חשובה במיוחד על שימוש נכון במסכים, שנכתבה במסגרת עמותת "גושן" על-ידי  גב' יעל לדרר, קלינאית תקשורת, שחוקרת את השפעת המסכים על ילדים ומרצה בנושא בישראל ובעולם. בסוף הבלוג תמצאו קישורים לכתבה המלאה, למידע על גב' יעל לדרר ועל עמותת גושן.הכתבה מאוד פרקטית כי תמצאו בה המלצות מנומקות וממוקדות לפי גילאי הילדים. מה שאהבתי במיוחד הוא שהתוכן קצר, ענייני, ומקבל את המציאות — המסכים הם חלק מחיינו, ובמקום להילחם בהם, כדאי ללמוד להשתמש בהם באופן מיטיב ונכון.

בבלוג הזה אתמקד בגילאי   0-6 שנים, ואשתף כמה עובדות והמלצות חשובות במיוחד:

💡 למה שימוש לא נכון במסכים עלול להזיק?

על פי מחקרים, צפייה מרובה במסכים בגיל הרך עלולה להעלות את הסיכון לקשיים בתחומים שונים:

  • התפתחות שפה

  • איכות השינה

  • התפתחות חברתית

  • רכישת כישורי קשב ולמידה

  • ראייה

  • הרגלי תזונה

  • ויסות רגשי

⏳ זמן רב מול המסך פירושו פחות זמן למשחק, לתנועה ולאינטראקציה אנושית – כולם חיוניים להתפתחות התקינה של הילדים.

🍼 אז מתי ואיך לחשוף למסכים?

עד גיל שנתיים – מומלץ להימנע ממסכים לגמרי. מגיל 2–5 שנים – אפשר לחשוף לתוכן איכותי עד שעה ביום בלבד. מה זה תוכן איכותי?

  • תוכן איטי וממותן מבחינת האפקטים הקוליים והוויזואליים

  • ללא אלימות פיזית או מילולית

  • סיפור עם התחלה, אמצע וסוף ברור (בניגוד לסרטוני יוטיוב של “פתיחת מתנות”, “מעיכה”, או “אכילה”)

  • בשפת האם של הילד או בשפה שהוא שומע בהקשר החברתי היומיומי

🚫 מתי לא לחשוף למסכים – גם בגילאי 5–2

  • אם הילד או הילדה עדיין לא מסוגלים לשוחח על מה שראו אחרי הצפייה – אז להמתין.

  • אם הם מתקשים להתמיד בפעילויות אחרות כמו האזנה לסיפור או משחק.

  • לא לחשוף למסכים  60 דקות לפני השינה, ולא תוך כדי אכילה או הרדמה.

  • חשוב לזכור: מסך לא נועד להרגיע. שימוש בו להרגעה עלול להקשות על ויסות רגשי בעתיד.

  • עדיף לחשוף למסכים רק בבית, כשאין פעילות משפחתית או חברתית אחרת. במקומות ציבוריים או בזמן מפגשים עם חברים או מבוגרים, הילדים זקוקים לאינטראקציה וללמידה אמיתית מהעולם, ולא למסך.

💬 למה חשוב לשוחח עם הילדים על מה שצפו?

מחקרים מראים ששיחה עם הילדים על מה שהם ראו במסך מקדם את התפתחות השפה ומחזק את הקשר הרגשי.מומלץ לצפות יחד ולדבר על:

  • מה ראינו ומה הבנו

  • אילו רגשות ומחשבות היו לדמויות

  • איך התוכן קשור לחוויות מהחיים שלהם

גם אם לא צפיתם יחד – אפשר לשאול שאלות כמו:

  • "מה היה מצחיק?"

  • "מה היה מפחיד?"

  • "מה היה מעניין בתוכנית?"

השיח הזה מעודד ביטוי רגשי, הבנה, ודיאלוג משפחתי פתוח.

👶 האם דחייה של חשיפה למסכים תשאיר את הילדים מאחור?

ממש לא! טכנולוגיית המסכים אינטואיטיבית וקלה ללמידה.כאשר יגיע הגיל המתאים, כל ילד וילדה ילמדו להשתמש בה במהירות ובביטחון.

💡 טיפ לסיום:  המסכים כאן כדי להישאר — אבל הבחירה איך ומתי להשתמש בהם נמצאת בידיים שלנו כהורים. בחירה מושכלת ומודעת תשמור על התפתחות הילדים – ותאפשר גם לנו שקט נפשי יותר בבית 💗 📎 לקריאה המלאה של הכתבה באתר משרד הבריאות: 📎 מידע נוסף על עמותת גושן:   https://www.goshen.org.il


 
 
bottom of page